اخبار

به مناسبت روز جهانی ایدز وهفته اطلاع رسانی آن

به مناسبت روز جهانی ایدز وهفته اطلاع رسانی آن
به مناسبت روز جهانی ایدز وهفته اطلاع رسانی آن؛
 
🔴 "همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک " شعار امسال روز جهانی ایدز
 
💠علی کماسی کارشناس مسئول بیماریهای آمیزشی و ایدز معاومنت امور بهداشتی دانشگاه در گفتگو با میز خبر روابط عمومی دانشگاه:🔻
 
📌با پیشرفت روش های درمانی، HIV در زمره بیماریهای قابل کنترل دسته بندی می شود. در حال حاضر تمرکز اصلی برای کنترل اپیدمی HIV بر درمان مبتلایان است زیرا در صورت درمان موثر با کاهش بار ویروسی، طول عمر طبیعی و احتمال انتقال به سایر افراد نیزبه حد صفر می رسد . 
 
📌شعار امسال روز جهانی ایدز "همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک " می باشد. 
 
📌بیماری HIV یک بیماری عفونی قابل کنترل می باشد،درصورتی که به موقع تشخیص داده شود و تحت مراقبت و درمان قرار گیرد ، نه تنها فرد مبتلا می تواند طول عمر نرمال داشته باشد ، بلکه با درمان مناسب ، قدرت انتقال بیماری به افراد دیگر نیز به حد صفر می رسد . 
 
📌متاسفانه درصد بالایی از موارد مبتلا شناسایی نشده و از بیماری خود مطلع نیستند؛یکی از مهمترین علت آن، ترس ، انگ و تبعیض مرتبط با بیماری است، که مانع می شود بیماران برای تشخیص و مراقبت و درمان اقدام کنند . 
 
📌عامل ایجاد کننده این بیماری یک نوع ویروس است بنامHIV (ویروس نقص ایمنی انسان )که به گلبولهای سفید خون علاقه داشته و تنها درون آنها قادر به ادامه حیات می باشد.
 
📌 از آنجا گلبول های سفید در خارج از بدن مدت کوتاهی زنده می مانند پس ویروس اچ آی وی هم در خارج از بدن در مدت کوتاهی از بین میرود.حرارت، الکل و مواد ضدعفونی کننده (مانند وایتکس ) براحتی می توانند باعث از بین رفتن ویروس شوند .
 
  📌ویروس HIV از سه راه اصلی زیر می تواند وارد بدن انسان شود : 
 
1⃣ تزریق خون و فرآورده های خونی   
2⃣  تماس جنسی  
3⃣ از راه مادرآلوده به کودک 
 
‌📌 معاشرت های اجتماعی یا تماس روزمره با افراد آلوده مانند هم سفر بودن ،همکلاس بودن ، نشستن در کنار یکدیگر  از روابط عادی اجتماعی مثل سوار شدن در اتوبوس و تاکسی واستفاده از  تلفن های عمومی غذا خوردن ، آشامیدن و یا استفاده از قاشق و چنگال ، لیوان و وسایل و ظروف غذاخوری  اشک و بزاق واز راه هوا ( عطسه و سرفه ) و نیش حشرات نمی تواند به دیگران منتقل شود.
 
📌تنها راه تشخیص HIV آزمایش خون است . این آزمایش در مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری و مراکز ارائه دهنده خدمات کاهش آسیب توسط مشاورین دوره دیده بصورت کاملا محرمانه و رایگان انجام می گیرد. 
 
📌نوزادان مادران آلوده به  HIV نیز اگر  که مادر تحت درمان نباشد ممکن است مبتلا شوند . با درمان به موقع مادران باردار می توان مانع ابتلا کودک شد.
 
📌 توصیه می شود مادران باردار برایHIV آزمایش شوند و  اگر مبتلا به اچ آی وی هستند تحت درمان قرار گرفته و به نوزاد خود شیر ندهند . این اقدام باعث پیشگیری از انتقال این بیماری از مادر به کودک می شود. 
 
📌تاسفانه امروزه راه انتقال این بیماری از طریق جنسی رو به افزایش است و باید اقدامات بیشتری در خصوص پیشگیری از آن صورت گیرد.
 
📌درمان در امر کنترل بیماری HIV  ،به عنوان اصلی ترین روش پیشگیری از انتقال بیماری معرفی شده است. 
 
📌برای دستیابی به یک درمان موثر باید، افراد مبتلا شناسائی شده و به خدمات درمانی دسترسی پیدا کنند و تحت درمان قرار گیرند و درمان را  تا آخر عمر ادامه دهند تا با یک درمان موثر ، تعداد ویروس در خون آنها به قدری پایین آید که ضمن تضمین سلامت خود ، احتمال انتشار بیماری به سایرین به حد صفر برسد. 
 
📌خوشبختانه دارو با وجود تمام محدودیت ها و تحریم های انجام شده با تلاش فراوان تهیه و  بصورت رایگان و محرمانه در مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری همراه با خدمات مفید دیگر به مبتلایان HIV  و افرادی که رفتارهای پرخطر دارند ارائه می گردد.
 
🌐آدرس و شماره تماس مراکز مشاوره در استان:🔻
 
🔺کرمانشاه: مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری شماره یک واقع در میدان رفعتیه، انتهای خیابان پزشکان- تلفن 37244937- 37244938 
 
🔺کرمانشاه: مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری شماره دو واقع در تعاون جنب مرکز جامع سلامت وحدت تلفن 34291037 
 
🔺هرسین: مرکز مشاوره هرسین واقع در بیمارستان هرسین تلفن 45125003
 
✔️گفتنی است اول دسامبر، مطابق با  ۱۱ آذر ماه ، روز جهانی ایدز نامگذاری شده است. 
 
🆔@k_health
 
https://t.me/k_healthmedia/1737
۲۴ آذر ۱۳۹۹ ۱۱:۰۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید